معامله گر خوب، معامله گر بد!

یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۰

معامله مستمر و موفق در هر بازاری دشوار است. در بازارهای مالی، معامله‌گری مستمر می‌تواند فرد را با چالش‌های بی‌سابقه و تجربه نشده‌ای روبرو کند که برای اکثریت افراد عبور از این چالش‌ها تقریباً غیرممکن است. اما چه عاملی موجب می‌شود تا معامله‌گران از این چالش‌ها با موفقیت عبور کنند؟ به‌طور خلاصه، برنامه‌ریزی شفاف، آموزش صحیح و اراده قوی سه عامل اصلی در موفقیت معامله‌گران محسوب می‌شوند. اگر معامله‌گری از این سه اصل کلیدی دور شود، بدون شک در برابر چالش‌ها زانو خواهد زد و به مرور زمان از کسب‌وکار معامله‌گری اخراج خواهد شد.

معامله گر اخراجی!


نکته جالب‌توجه در معامله‌گری این است که اخراج شدن از این بازار می‌تواند برای بسیاری از افراد غیرقابل درک باشد. بدون شک همه ما شاهد افرادی بوده‌ایم که نزدیک به یک دهه به دنبال یافتن سیستم معاملاتی به خصوصی بوده‌اند، سیستم معاملاتی که همه‌چیز را با دقت بالایی پیش‌بینی می‌کند و سودآوری دارد. اینکه چنین سیستمی اصلاً وجود دارد یا خیر، جای بحث دارد و در مقالات آینده به آن خواهیم پرداخت. اما تجربه ثابت کرده که برای موفق شدن در حرفه معامله‌گری به ده سال زمان نیاز نیست! بسیاری از این افراد شاید در سال اول یا دوم شروع کار خود از حرفه معامله‌گری اخراج شده‌اند، اما هنوز فکر می‌کنند که در این حرفه مشغول به کار هستند. امروز بیشتر در رابطه با عواملی بحث می‌کنیم که می‌توانند معاملات موفق مستمر را افزایش دهند.


معامله گر خوب!


یادگیری مهارت های جدید

مهارت‌های تحلیلی

مهارت‌های تحلیلی برای ارزیابی و بررسی بازار و همچنین یافتن فرصت‌های معاملاتی با درصد احتمال موفقیت بالا ضروری است. اکثر سرمایه‌گذاران و معامله‌گران خرد بازار از تحلیل تکنیکال برای بررسی بازار استفاده می‌کنند. اما معامله‌گران موفق علاوه بر داشتن قدرت تحلیل، توانایی درک وضعیت فعلی بازار را دارند. این توانایی درک بازار می‌تواند منجر به شفافیت بالای بازار برای معامله‌گر شود. هرچند این به معنی پیش‌بینی آینده نیست، اما شفافیت بازار می‌تواند معامله‌گر را در سمت درست بازار قرار دهد.


توجه به جزئیات

توجه به جزئیات بسیار مهم است. معامله‌گران موفق توانایی درک داده‌های مهم و غیر مهم را دارند. به عبارت دیگر، معامله‌گران موفق به اطلاعات تأثیرگذار توجه دارند و خود را درگیر اخبار رسانه‌های عمومی نمی‌کنند.


تسلط کامل بر ذهن

بازارهای مالی با احتمالات و اتفاقات تصادفی زیادی همراه هستند و این موضوع می‌تواند ذهن معامله‌گر را خسته و گاها تخریب کند. بدون شک مدیریت عواطف و احساسات در این کسب‌وکار می‌تواند یکی از تفاوت‌های کلیدی بین معامله‌گران موفق و اخراجی باشد. بسیاری از معامله‌گران کنترلی بر احساسات خود ندارند و این موضوع موجب شکست آن‌ها در معاملات می‌شود.


صبر و نظم

این دو مهارت در فرآیند معاملات مستمر و موفق نقش بسزایی دارند. نظم به معنی عدم نقض برنامه معاملاتی و درعین‌حال تمرکز بر کارها و وظایفی است که در برنامه معاملاتی ذکر شده‌اند.

.
موارد اشاره شده برای معامله‌گری موفق ضروری هستند، اما این لیست می‌تواند ادامه یابد. توصیه می‌شود که برای موفقیت در کسب‌وکار معامله‌گری حتماً موارد اشاره شده را رعایت کنید.


معامله گر بد!


معامله گری یک کسب و کار است نه تفریح!

.
اگر به معامله‌گری به دیده یک تفریح نگاه کنید، درآمد آن هم مثل سایر تفریحات خواهد بود! حرفه معامله‌گری یک کسب‌وکار جدی است و بایستی با جدیت آن را دنبال کرد. هرچند معامله‌گری پاره‌وقت می‌تواند یک کسب‌وکار باشد، ولی بهتر است که این حرفه را به‌عنوان شغل اصلی و تمام‌وقت دنبال کنید. اما معامله‌گران تازه‌کار که هنوز با این کسب‌وکار آشنایی ندارند، بهتر است که ابتدا به صورت پاره‌وقت وارد بازار شوند و در صورت علاقه‌مند شدن به آن و کسب تجربه کافی به صورت تمام‌وقت کار کنند.


معامله‌گران موفق همواره به معامله‌گری به دیده یک شغل و کسب‌وکار نگاه می‌کنند و استراتژی‌های مشخصی برای مدیریت زمان و سرمایه دارند و درعین‌حال اراده قوی برای کنترل رفتار خود دارند. در حرفه معامله‌گری معمولاً به خاطر نبود محیط کار تعریف شده، نبود یک محیط فیزیکی همراه با رئیس و همکار می‌تواند به راحتی به معامله‌گر این حس را القا کند که هر طور که دوست داشته باشد می‌تواند کار کند.

این‌یک واقعیت است که معامله‌گر می‌تواند هر طور که دوست داشته باشد زمان کاری خود را تعریف کند، اما بایستی ساعات کاری منظم و از قبل تعریف شده باشند. درصورتی‌که معامله‌گر نتواند خود یا محیط خود را کنترل کند به راحتی از واقعیت دور خواهد شد. این درست زمانی است که معامله‌گر از این حرفه اخراج می‌شود، اما شاید خود معامله‌گر از این موضوع خبری نداشته باشد! زمانی که کار کردن با تفریح تفاوتی نداشته باشد، اخراج شدن از حرفه معامله‌گری هم قابل درک نخواهد بود.

معاملات انتقامی

تا به حال چند بار در معاملات خود اشتباه بودن تحلیل یا عملکرد خود را پذیرفته‌اید؟ اگر اشتباه در معامله‌ای را همراه با ضرر تثبیت‌شده در نظر بگیرید، می‌توانید فشار روانی حاصل از این پدیده را درک کنید. پذیرفتن مسئولیت یک اشتباه مهارتی است که معامله‌گران موفق آن را کسب کرده‌اند. با این حال برای معامله‌گران تازه وارد پذیرفتن اشتباه و ضرر کار سختی است و این مسئله موجب می‌شود تا معامله‌گر تصمیمات اشتباهی را اتخاذ کند و اصطلاحاً به معاملات انتقامی روی بیاورد. معاملاتی که صرفه جنبه رو کم کنی دارند.

در واقع معامله‌گر از روند عادی معاملات خارج می‌شود و تنها به دنبال اثبات درست بودن پیش‌بینی و جبران ضرر است. این موضوع می‌تواند به راحتی ضررهای معامله‌گر را افزایش دهد و چرخه‌ای از معاملات اشتباه را به راه بیندازد. اما معامله‌گران موفق در مواجه با اشتباه یا ضرر به راحتی از کنار آن عبور می‌کنند. در حرفه معامله‌گری ضرر بخشی از کار است و تنها با مدیریت و کسب تجربه می‌توان ضررها را کنترل کرد. معامله‌گران بایستی توجه داشته باشند که معاملات بدون ضرر تقریباً غیرممکن است، اما مدیریت آن یک ضرورت است و کاملاً شدنی است.

وسوسه!

.
کنترل ذهن و معاملات از ویژگی‌های بارز معامله‌گران موفق است. قوانین شخصی معامله‌گران نباید نقض شوند. بایستی معامله‌گر به قوانین و برنامه معاملاتی خود تعهد داشته باشد و به مرور زمان این قوانین را توسعه دهد. بازار ارز خارجی یا فارکس به خاطر فرصت‌های معاملاتی زیادی که در اختیار معامله‌گر قرار می‌دهد، همواره معامله‌گران را وسوسه می‌کند که قوانین خود را نقض کنند. صبر و نظم معامله‌گر می‌تواند این وسوسه‌ها را از بین ببرد. اگر معامله‌گری دچار وسوسه شود، کنترل خود را از دست خواهد داد و تصمیمات اشتباه پی‌درپی را اتخاذ خواهد کرد که در نهایت موجب اخراج معامله‌گر از بازار خواهد شد.

معاملات موفق و مستمر

.
رسیدن به سطحی از معامله‌گری که با معاملات موفق و مستمر همراه است، یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد. شرکت در دوره‌های آموزشی به معنی موفقیت در معاملات هفته آینده نیست! موفقیت مستمر در معاملات نیازمند مطالعه مستمر و کسب تجربه است. برای شروع توصیه می‌شود که یکی از روش‌های تحلیل تکنیکال (پرایس اکشن می‌تواند شروع خوبی باشد) را به خوبی یاد بگیرید و آن را در بازار تجربه کنید.

تغییر سریع روش‌های تحلیلی فقط منجر به تلف شدن انرژی و زمان می‌شود. اگر روشی که انتخاب کرده‌اید بعد از ۴ تا ۶ ماه شکست خورد، روش خود را تغییر دهید. به خاطر داشته باشید که دو یا سه معامله ناموفق متوالی به معنی غلط بودن عملکرد یا روش تحلیلی و معاملاتی شما نیست. تعداد معاملات شما در یک سال می‌تواند نشان دهد که چند معامله ناموفق می‌تواند به معنی تغییر استراتژی است.

معامله گر خوب معامله گر بد
معامله گر خوب معامله گر بد