سود مسمتر ۲ درصد ماهانه با حساب شما چه می کند؟

یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵

از نظر آلبرت انیشتین بزرگ‌ترین اختراع بشر، نرخ بهره مرکب است. اینکه آیا واقعاً انیشتین این حرف را زده یا خیر معلوم نیست، اما همه از تأثیر خارق‌العاده نرخ بهره مرکب بر دارایی‌ها خبر دارند. به زبان ساده نرخ بهره مرکب، نرخ بهره‌ای است که علاوه بر اصل سرمایه، بر سودهای به‌دست‌آمده هم اعمال می‌شود.

نرخ بهره مرکب
کسب سود مستمر ماهانه مثل نرخ بهره مرک عمل می کند. البته به شرطی که سود از حساب برداشت نشود و دوباره در معاملات به کار برده شود.

تاثیر نرخ بهره مرکب روی سرمایه


اجازه دهید با یک مثال تأثیر نرخ بهره مرکب بر حساب سرمایه‌گذاری را بررسی کنیم. فرض کنید شما ۵ هزار دلار در حساب خود دارید و این ۵ هزار دلار را به مدت ۱۰ سال نگه می‌دارید. در پایان ۱۰ سال ارزش ۵ هزار دلار به دلیل تورم خیلی کمتر از مقدار امروزی آن خواهد بود. اما اگر سالانه ۶ درصد به حساب شما سود تعلق گیرد، در پایان سال اول موجودی حساب شما ۵۳۰۰ دلار و در پایان سال دوم ۵۶۱۸ دلار خواهد بود. اما در پایان سال دهم، موجود حساب شما به ۸۹۵۴ دلار خواهد رسید! این یعنی موجودی حساب شما در ۱۰ سال نزدیک به دو برابر شده است.

سود مستمر بهتر از تلاش برای سود های غیر عادی است!


خیلی از معامله‌گران تازه وارد به بازار فارکس، فکر می‌کنند که بایستی ماهانه ۱۰۰ درصد بازدهی داشته باشند! شاید عده‌ای بخواهند منطقی به موضوع نگاه کنند و انتظار سود ۱۰ درصد ماهانه‌ای را داشته باشند. اما کسب سود ۱۰ درصدی بدون استفاده از اهرم‌های بسیار بالا کار سختی است. دیدگاه‌ها نسبت به میزان سود منطقی ماهانه متفاوت است. برخی از سرمایه‌گذاران با سود ۸ درصد سالیانه راضی می‌شوند و عده‌ای دیگر به دنبال کسب سود ۲۰ درصد در سال هستند.


اما چیزی که باید برای معامله‌گران تازه وارد به بازار مهم باشد، استمرار در کسب سود ماهانه است. کسب سود دو درصد ماهانه می‌تواند برای خیلی از تازه‌کارهای فارکس خنده‌دار باشد، اما آیا می‌دانید سود ۲ درصد ماهانه به چه معنی است و حساب سرمایه‌گذاری شما را چگونه تغییر خواهد داد؟ ۲ درصد سود در ماه به معنی ۲۴ درصد سود در یک سال است. ما در اینجا تورم را به حساب نمی‌آوریم و حساب‌ها هم به دلار است.

سود ۲ درصدی ماهانه


برای درک بهتر سود ۲ درصد ماهانه، سه حساب زیر را در نظر بگیرید:

  • حساب A با موجودی ۵ هزار دلار
  • حساب B با موجودی ۲۰ هزار دلار
  • حساب C با موجودی ۱۰۰ هزار دلار


فرض کنید که هر سه حساب توسط معامله‌گری مدیریت می‌شوند که سالانه به‌طور مرتب ۲۴ درصد سود کسب می‌کند. اگر در اینجا سود مرکب را برای هر سه حساب محاسبه کنیم، نتیجه کار شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

  • حساب A با موجودی ۵ هزار دلاری، در پایان سال اول موجدی ۶۲۰۰ دلاری خواهد داشت. اما در پایان سال دهم، موجودی حساب تقریباً به ۴۳ هزار دلار خواهد رسید.
  • حساب B با ۲۰ هزار دلار موجودی، در پایان سال اول ۲۴٫۸ هزار دلار موجودی خواهد داشت و در پایان سال دهم به ۱۷۱٫۸۸ هزار دلار خواهد رسید.
  • حساب C با ۱۰۰ هزار دلار موجودی، در پایان سال اول ۱۲۴ هزار دلار موجودی خواهد داشت و در پایان سال دهم به ۸۵۹٫۴۴ هزار دلار خواهد رسید.


اگر بازه زمانی ده‌ساله را به ۱۵ ساله تغییر دهیم، حساب C میلیونی خواهد شد و حساب B به نیم میلیون دلار خواهد رسید!


واقع‌بین باشید!


همان‌طور که در بالا هم اشاره شد، معمولاً معامله‌گران تازه وارد احساساتی برخورد می‌کنند و انتظار کسب سودهای عجیب‌وغریبی دارند. این موضوع باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران از اهرم‌های بالا و نامتعارفی استفاده کنند. کسب سود ۲ درصد ماهانه یا چهار درصد سه‌ماهه و حتی ۱ درصد ماهانه کاملاً منطقی است و تجربه ثابت کرده که معامله‌گرانی که در بازار به‌طور حرفه‌ای کار می‌کنند، معمولاً چنین انتظاراتی از بازار دارند. در نگاه اول شاید کسب سود ۲ درصدی غیرمنطقی باشد، اما استفاده از نرخ بهره مرکب و استمرار در کار معامله‌گری می‌تواند موجودی حساب را به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهد.


در پایان توصیه می‌شود، معامله‌گرانی که به تازگی از حساب‌های آزمایشی به حساب‌های واقعی منتقل شده‌اند، به‌جای تمرکز بر کسب سودهای نامتعارف، بیشتر بر پروسه تبدیل‌شدن به یک معامله‌گر حرفه‌ای تمرکز کنند. پیش از اینکه به فکر میزان سود باشید، به استراتژی و پلن معاملاتی توجه کنید. کسب سود ۵ تا ۱۰ درصدی سالانه با اهرم و موجودی حساب منطقی می‌تواند برای یک معامله‌گر تازه‌کار ایده آل باشد. از آنجایی که معامله‌گری حرفه‌ای سخت و پر از استرس است، بهتر است که معامله‌گران از هدف قرار دادن سودهای غیرمعمول خودداری کنند.