چرا مدیریت ریسک مهم است؟

یکشنبه ۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۷

اکثر معامله‌گران تازه وارد بازار فارکس به حدی غرق در یافتن استراتژی معاملاتی بی نقص شده‌اند که اغلب به اهمیت مدیریت پول بی‌توجهی می‌کنند. هر چند که داشتن سیستم معاملاتی یکی از نیازهای اساسی هر معامله‌گری است، اما مدیریت پول هم تأثیر قابل‌توجهی بر عملکرد معامله‌گر دارد. بدون داشتن مدیریت پول، معامله‌گری می‌تواند به یک حرفه سخت و پر از چالش تبدیل شود.

مدیریت ریسک چیست؟


شاید برای خیلی از معامله‌گران درک این موضوع سخت باشد، اما بهتر است که پیش از تبدیل شدن به یک معامله‌گر موفق، توانایی مدیریت ریسک را یاد بگیرید. مدیریت ریسک یکی از وظایف روزانه و اصلی هر معامله‌گری است. هر معامله‌گری نسبت به سرمایه خود حساسیت دارد. پس بهتر است که پیش از ورود به معامله به این سؤال پاسخ دهید که حاضرید چند درصد از پول خود را برای ورود به معامله به خطر بیندازید؟

معمولاً درگیر کردن ۲ درصد سرمایه در هر معامله‌ای یک استاندارد است. اما شاید برای عده‌ای ۲ درصد زیاد باشد. اگر معامله‌گری تنها با درگیر کردن ۰٫۵ درصد سرمایه احساس راحتی می‌کند، بهتر است که با همان مقدار وارد بازار شود.


خیلی از معامله‌گران به مرور زمان به این موضوع پی می‌برند که اگر حساب خالی باشد، دیگر فرصتی برای معامله و جبران ضرر نخواهد بود. به همین دلیل همواره سعی کنید میزان ریسک قابل‌تحمل خود را بسنجید و بر اساس آن معامله کنید.

مدیریت ریسک
مدیریت ریسک


استفاده از دستور حد ضرر یا استاپ لاس


هیچ‌کس قابلیت پیش‌بینی دقیق آینده را ندارد. به همین دلیل باید از حد ضرر استفاده کرد تا در صورت تغییر اوضاع، معامله‌گر با حداقل ضرر از بازار خارج شود. نبود حد ضرر در معامله می‌تواند میزان ضرر احتمالی را تا کل سرمایه معامله‌گر بسط دهد.

در بازار هر اتفاقی می‌تواند بیفتد و معامله‌گر راهی به جز پذیرفتن این حقیقت ندارد. هر معامله‌گری باید به این حقیقت برسد که دستور حد ضرر تنها برای محافظت از سرمایه معامله‌گر طراحی شده است. تا معامله‌گر تمام سرمایه خود را در یک معامله اشتباه یا نوسان غیر عادی بازار از دست ندهد. اگر حد ضرر معامله‌ای فعال شود، درصد کمی از پول شما از دست خواهد رفت، اما شما باز هم این فرصت را خواهید داشت تا دوباره وارد بازار شوید و زیان خود را جبران کنید.


برخی از معامله‌گران از قرار دادن دستور حد ضرر خودداری می‌کنند و وقتی معامله وارد ضرر می‌شود، هیچ کاری از دست معامله‌گر بر نمی‌آید و شاید تنها امید سرمایه‌گذار به تغییر ناگهانی بازار در جهت مطلوب معامله باشد. این امیدواری کاذب می‌تواند کل سرمایه معامله‌گر را از بین ببرد و حتی رؤیای تبدیل شدن به یک معامله‌گر موفق را هم از او بگیرد.


محاسبه ریسک به ریوارد


آن دسته از معامله‌گرانی که این اصل را نادیده می‌گیرند، در بلندمدت سرمایه خود را از دست می‌دهند. در میان معامله‌گران حرفه‌ای استانداردی وجود دارد که طبق آن تنها زمانی می‌توان وارد معامله‌ای شد که سود آن حداقل دو برابر ضرر احتمالی باشد. این یعنی در یک حساب ده هزار دلاری با ریسک ۱ درصد برای هر معامله، شما هر ۱۰۰ دلار را برای کسب ۲۰۰ دلار سود به خطر می‌اندازید. این نسبت به معامله‌گران کمک می‌کند تا بتوانند ضررهای خود را جبران کنند و حتی آن‌ها را به سود تبدیل کنند. معامله‌گران تازه وارد معمولاً از نسبت ریسک به ریوارد مختص خود استفاده می‌کنند و گاهی این نسبت‌ها غیر واقعی و غیرمنطقی است.

نسبت ریسک به ریوارد ثابتی وجود ندارد!


نسبت ریسک به ریوارد هر معامله‌گری متفاوت است. معمولاً اسکالپر ها (Scalper) از نسبت ریسک به ریوارد یک به یک استفاده می‌کنند. برای اسکالپر ها نسبت ریسک به ریوارد یک به یک منطقی است، چون‌که تعداد معاملات سود ده این معامله‌گران بیشتر از تعداد معاملات زیان ده است.

حال تصور کنید که معامله‌گری به دنبال اسکالپ باشد و هر روز ده معامله انجام دهد و نسبت ریسک به ریوارد هم ۱ به ۰٫۵ باشد. این یعنی برای اینکه معامله‌گر سود کند، بایستی حداقل از ۱۰ معامله ۷ بار با سود از بازار خارج شود (معامله‌گرانی که به این روش کار می‌کنند حتماً بایستی به اسپرد و حق کارمزد کارگزاری‌ها توجه کنند. اسپرد بالا یا دستمزدهای زیاد به راحتی می‌توانند حساب معامله‌گر را خالی کنند).


در این میان معامله‌گران نوسان گیر که معمولاً معاملات خود را از دو روز تا دو هفته باز نگه می‌دارند، از نسبت ریسک به ریوارد پایین‌تری استفاده می‌کنند. معمولاً این دسته از معامله‌گران از نسبت ریسک به ریوارد ۱ به ۱٫۵ استفاده می‌کنند، به همین دلیل معامله‌گر حتی اگر در ۵۰ درصد معاملات هم موفق عمل کرده باشد، می‌تواند در مجموع با سود از بازار خارج شود.

عجله نکنید!


متأسفانه بسیاری از معامله‌گران عجله می‌کنند و وارد معاملات متعددی می‌شوند و در این میان اغلب اوقات فرصتی برای محاسبه نسبت ریسک به ریوارد پیدا نمی‌کنند و معمولاً هم بعد از چند معامله زیان ده یا حساب آن‌ها پاک می‌شود یا از لحاظ روانی آسیب می‌بینند. به همین دلیل توصیه می‌شود که معامله‌گران تازه‌کار حتماً سعی کنند تا از نسبت ریسک به ریوارد در معاملات خود استفاده کنند. خود این نسبت به نوعی می‌تواند در بلندمدت میزان زیان دهی معامله‌گر را محدود کند.