بهترین زمان برای توقف معاملات

یکشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵

“امیدوار باشید که بهترین‌ها اتفاق بیفتد، اما برای بدترین شرایط آماده شوید.” لی چایلد

هر چند که ما در معامله‌گری از کلمه “امید” دوری می‌کنیم، اما سخن بالا می‌تواند حرف منطقی برای معامله‌گران باشد. آیا واقعاً معامله‌گران برای بدترین شرایط آماده می‌شوند، یا امیدوارند که شرایط بهتر شود؟


حتماً در موقعیت‌های مختلفی از معامله‌گری قرار گرفته‌اید که احساسات بر منطق شما غلبه کرده و از هدف اولیه و اصلی معامله‌گری غفلت کرده‌اید: یعنی محافظت از سرمایه. برای اینکه در چنین وضعیتی قرار نگیرد، می‌توانید از سطح توقف معاملات استفاده کنید.

سطح توقف معامله چیست؟


سطح توقف معامله سطحی است که در آن میزان ضرر ثبت شده به مقدار ریسک قابل تحمل معامله‌گر می رسد. ریسک هر معامله‌گری پیش از شروع معاملات تعیین می‌شود. در واقع این سطح مثل شیر اطمینان عمل می‌کند و به شما کمک می‌کند که زمان توقف معامله را درک کنید. ازآنجایی‌که هر معامله‌گری میزان ریسک‌پذیری متفاوتی دارد، سطح توقف معاملات می‌تواند از معامله‌گری به معامله‌گر دیگر متفاوت باشد. سه نکته مهمی که بایستی در برنامه معاملاتی هر کسی گنجانده شود، سطح روزانه توقف معاملات، سطح هفتگی توقف معاملات و سطح توقف کلی معاملات است.

توقف معامله
هر وقت ضرر و زیان معاملات قابل تحمل نبود، معاملات را متوقف کنید!

سطوح مختلف توقف معاملات

سطح روزانه توقف معاملات

احتمالاً این سطح برای معامله‌گران کوتاه‌مدت مناسب خواهد بود، اما برای معامله‌گرانی که به دنبال شکار نوسانات بزرگ بازار هستند هم مفید است. برای معامله‌گران کوتاه‌مدت ورود به چند معامله در یک روز اتفاق عادی است. به‌طور مثال اگر معامله‌گری تنها قدرت تحمل ۲ درصد ریسک را دارد (۲ درصد سرمایه) و در یک روز دو بار ریسک دو درصدی تحقق‌یافته باشد، به معنی ضرر ۴ درصدی معامله‌گر در یک روز خواهد بود.


سطح روزانه توقف معاملات را اگر ۴ درصد در نظر بگیریم، شاید این ایده بتواند به معامله‌گر کمک کند تا بیشتر از این وارد معامله نشود و سریعاً به اصل اول سرمایه‌گذاری (یعنی حفاظت از سرمایه) باز گردد و دوباره از فردا معاملات خود را از سر گیرد. البته چنین فرض شده که معامله‌گر به سطح ۴ درصدی توقف معاملات احترام می‌گذارد و به‌راحتی می‌تواند از کار خود دست بکشد.

سطح هفتگی توقف معاملات

مشابه سطح روزانه، این سطح هم نشان می‌دهد که تا چه میزان ضرر در طول یک هفته باعث توقف معاملات سرمایه‌گذار خواهد شد. به‌طور مثال اگر شما روزانه تحمل ریسک ۴ درصدی را داشته باشید و در پنج روز معاملاتی متوالی ضرر کرده باشید، ۲۰ درصد از سرمایه خود را از دست خواهید داد. در اینجا سطح توقف چند درصد خواهد بود؟ پاسخ دقیقی برای این سؤال وجود ندارد و مقدار ریسک می‌تواند از معامله‌گری به معامله‌گر دیگر متفاوت باشد. اگر شما از سطح توقف ۸ درصدی استفاده کنید، می‌توانید از ضررهای متوالی جلوگیری کنید.

سطح توقف کلی معاملات

این مهم‌ترین سطح برای هر معامله‌گری است. این سطح از پیش تعیین می‌شود و برای معاملات یک سال استفاده می‌شود. این سطح توقف می‌تواند مانع از ضررهای سنگین معامله‌گران شود. به‌خصوص اگر تعداد معاملات نامنظم زیان ده بیشتر شود و معاملات از کنترل معامله‌گر خارج شود، این سطح توقف می‌تواند معامله‌گر را نجات دهد. نمونه‌ای از سطح کلی توقف برای معامله‌گری می‌تواند ۵۰ درصد موجودی باشد. اما ازآنجایی‌که سطح توقف معاملات به آستانه تحمل ریسک معامله‌گران بستگی دارد، می‌تواند عدد متفاوتی برای معامله‌گران باشد.

هیچ‌وقت بدون برنامه معامله نکنید!

ضرر بخشی از حرفه معامله‌گری است. ریسک هم یکی از بخش‌های مهم حرفه معامله‌گری است و متأسفانه اکثر معامله‌گران تازه وارد به آن بی‌توجهی می‌کنند. اگر سرمایه‌تان را در بازار از دست بدهید، دیگر در بازار فعالیتی نخواهید داشت و این بدین معنی است که شما یک معامله‌گر اخراجی هستید! سطح توقف معاملات می‌تواند علاوه بر محدود کردن ضرر، طمع معامله‌گر را هم کنترل کند. می‌توان از سطح توقف معاملات برای سود هم استفاده کرد. در این صورت طمع معامله‌گر هم کنترل خواهد شد.