معامله به کمک شبکه های اجتماعی

یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰

معامله به کمک شبکه های اجتماعی چیست؟

معامله با استفاده از شبکه های اجتماعی رویکرد جدیدی در میان معامله گران خرد بازار فارکس است و در چند سال گذشته هم محبوبیت آن به طور قابل توجهی افزایش یافته است. طبق این رویکرد، فرصت های معاملاتی توسط سایر معامله گران خرد تهیه می شود و معامله گر با استفاده از دانش و تجربه جمعی وارد بازار می شود.

این روش همانند شبکه های اجتماعی فیسبوک و تویتر است که در آن افراد می توانند به طور مستقیم با دیگران در ارتباط باشند و استراتژی معاملاتی خود را به اشتراک بگذارند. با وصل شدن معامله گران از سراسر جهان به یک شبکه بزرگ، این امکان برای معامله گران فراهم می شود تا از مهارت سایر معامله گران استفاده کنند و معاملات هوشمندانه و سودآوری را انجام دهند.

معامله به کمک شبکه های اجتماعی
استفاده از شبکه های اجتماعی برای ترید و تحلیل ایده خوبی است. می توان از دست آورد حرفه های بازار منتفع شد، البته به شرطی که در دنبال کردن صفحات و اشخاص دقت لازم را داشته باشید!

مزایای معامله به کمک شبکه های اجتماعی

آسان است!


مهمترین مزیت معامله به این روش، آسان بودن آن است. با بررسی و دنبال کردن سایر معامله گران و استفاده از سیگنال های معاملاتی آن ها دیگر نیازی به تحلیل شخصی بازار توسط معامله گر نیست. درست شبیه این است که شما قبل از پخش شدن سوالات امتحانی جواب ها را داشته باشید!

به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه

در شبکه های اجتماعی، معامله گران بازار فارکس به سرعت با هزاران معامله گر دیگر ارتباط پیدا می کنند و در رابطه با موضوعات بازار گفت و گو می کنند و در نهایت بسته به دیدگاه های خود، معاملات دیگران را کپی (کپی ترید) می کنند. در همین حال معامله گران تازه کار و با تجربه می توانند از عملکرد معامله گران حرفه ای سر در بیاورند. اینکه معامله گران حرفه ای از چه استراتژی استفاده می کنند و در چه شرایطی وارد بازار می شوند، می تواند برای همه مفید باشد و در عین سود بردن از کار آن ها، ریسک معاملات هم پایین خواهد بود.

احساسات نقشی در معامله ندارند!


یکی دیگر از مزایای شبکه های اجتماعی، عدم دخالت احساست معامله گر در تصمیم گیری هاست. از آنجایی که در شبکه های اجتماعی، معامله گر عضوی از جامعه است و تصمیمات معاملاتی را با در نظر گرفتن نظر جمعی اتخاذ می کند، تاثیر احساسات بر معاملات هم کم خواهد بود. این مسئله کمک می کند تا معامله گر بدون تعصب به بازار نگاه کند. به طور مثال، زمانی که معامله به زیان ختم می شود، احساسات معامله گر بر دیدگاه های او تاثیر می گذارد و اغلب منجر به اتخاذ تصمیمات اشتباه می شود. اما وقتی همه با هم کار می کنند، تحلیل بدون تعصب بازار موجب شفافیت حرکات قیمتی خواهد شد و تصمیم گیری هم با دقت بیشتری انجام خواهد شد.

معایب معامله به کمک شبکه های اجتماعی

کلاهبرداری


معامله کردن در پلتفرم های اجتماعی باعث می شود تا اطلاعات به طور رایگان در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد. هر چند که این یک مزیت است، اما می تواند به یک عیب بزرگ تبدیل شود. تنها تعداد معدودی از معامله گران می توانند سود مستمری از بازار بدست آورند. این یعنی شاید در شبکه های اجتماعی معامله گر افراد اشتباهی را دنبال کند و در نهایت با ضرر از بازار خارج شود.


یکی دیگر از معایب شبکه های اجتماعی معامله گری، انتخاب پلتفرم مناسب است. تعداد پلتفرم های شبکه های اجتماعی زیاد است و در این میان برخی از این شبکه ها به دنبال کلاه بردای هستند. انتخاب پلتفرم درست، نقش کلیدی در موفقیت معامله گران به روش شبکه های اجتماعی دارد و معمولا معامله گران تازه کار نمی توانند شبکه های خوب را از شبکه های بد تشخیص دهند.


علاوه بر پلتفرم، بایستی به افرادی که در معاملات خود از آن ها تبعیت می کنید هم توجه کند. در بازار فارکس افراد زیادی هستند که ادعاهای غیر واقعی دارند. توصیه می شود که حتما پیش از انتخاب افراد تحقیق کنید تا به دام تبلیغات افراد کلاه بردار نیفتید. همچنین معامله گران تازه کار در اغلب اوقات تفاوت شبکه های اجتماعی مختلف را درک نمی کنند. برخی از شبکه های اجتماعی برای حجم معاملات و یا ضرر قابل تحمل معامله گر محدودیت اعمال می کنند که به نفع معامله گران است. در مقابل شاید در شبکه اجتماعی دیگری به معامله گر اجازه داده شود تا با ۱۰۰ درصد موجودی وارد معامله شود. این یعنی در یک معامله اشتباه، شاید معامله گر کل سرمایه خود را از دست بدهد.


در کل بایستی گفت که در تمامی روش های سرمایه گذاری معایب و مزایایی وجود دارد و در روش معاملات مبتنی بر شبکه های اجتماعی هم وضع به همین منوال است. کلید اصلی موفقیت در بازار فارکس، دانش و تجربه است. هر چه معامله گر درک بیشتری از بازار ها و ابزار های مالی داشته باشد، ریسک معامله گری و سرمایه گذاری آن ها هم کمتر و شانس کسب سود مداوم هم بیشتر خواهد بود.