قمارباز یا معامله‌گر؟

یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵

قمارباز یا معامله گر؟

معامله در بازار فارکس می‌تواند به راحتی به یک قمار تبدیل شود. اکثر معامله‌گران فارکس دیدگاهی شبیه به قماربازها دارند و به دنبال کسب بیشترین سود در کوتاه‌ترین زمان هستند. ایده کسب سود بزرگ محرک اصلی برای قماربازها و اکثر معامله‌گران فارکسی است. اما آیا واقعاً شما هم مثل یک قمارباز عمل می‌کنید؟ برای یافتن جواب این سؤال کافی است که به سؤالات زیر پاسخ دهید:

  • آیا احساس می‌کنید که نسبت به بازار برتری دارید؟
  • آیا بیشتر از ۵ درصد سرمایه خود را درگیر معاملات می‌کنید؟
  • آیا توان مالی از دست دادن سرمایه‌ای که با آن معامله می‌کنید را ندارید؟
  • آیا برای معامله بزرگ بعدی که سود زیادی برای شما خواهد داشت منتظرید؟

اگر به تمامی این سؤالات پاسخ مثبت داده‌اید، به احتمال زیاد در حال قمار در بازار فارکس هستید!

معامله گر یا قمارباز
معامله گری با قماربازی فرق دارد. مراقب باشید که به جای معامله، قمار نکنید!

امید دلیل خوبی برای معامله نیست!

معامله‌گران حرفه‌ای بازار فارکس با احتیاط بیشتری در بازار کار می‌کنند و با دید کسب‌وکار به معامله‌گری نگاه می‌کنند. اما قماربازها به دیده کسب‌وکار به این موضوع نگاه نمی‌کنند. معامله‌گران معمولاً از سبک‌های معاملاتی خاصی استفاده می‌کنند تا بتوانند برتری نسبت به سایرین داشته باشند. اما اکثر قماربازها بیشتر “امیدوار” هستند یا “احساس” می‌کنند که بازار در جهت مطلوب آن‌ها حرکت خواهد کرد. امید به کسب سودهای بیشتر یا امید به جبران ضررهای گذشته تنها در قماربازها دیده می‌شود. هر وقت احساس کردید که تنها بر اساس “امید” در حال معامله هستید، بهتر است که سریعاً از کار دست بکشید.

قماربازی را کنار بگذارید


اگر به این نتیجه رسیده‌اید که مثل یک قمارباز معامله می‌کنید، روش‌هایی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای حل این مشکل استفاده کنید. برای معامله‌گر بودن باید به دیده شغل به حرفه معامله‌گری نگاه کنید. حتماً پیش از ادامه دادن به معاملاتتان، ابتدا برنامه معاملاتی یا همان طرح کسب‌وکار معامله‌گری را تهیه کنید. پلن معاملاتی شما باید قوانین مدیریت معامله، قوانین ورود و خروج به بازار، زمان کاری و میزان ضرر قابل‌تحمل را شامل شود.

انتظارات خود را مدیریت کنید


معامله‌گران مبتدی بایستی حتماً اهداف واقعی را برای خود تعیین کنند و انتظارات غیرعادی از پلن معاملاتی نداشته باشند. معامله‌گری در بازار فارکس می‌تواند سودآوری مستمری داشته باشد، اما حساب هزار دلاری نمی‌تواند شما را به یک میلیون دلار برساند. از همه مهم‌تر در هر کسب‌وکاری باید سود و زیان معاملات ثبت شود. شما هم باید به طور مرتب وضعیت معاملات خود را ثبت کنید. ژورنال روزانه می‌تواند کمک زیادی به شما بکند. در این دفتر شما باید در رابطه با دلیل ورود به بازار، نتیجه معامله (سود یا ضرر) و نحوه مدیریت معامله توضیح بدهید و آن‌ها را ثبت کنید. شاید در ابتدا، کار بیهوده‌ای به نظر برسد، اما به‌مرورز مان تأثیر آن را در معاملات مشاهده خواهید کرد.

حرفه ای رفتار کنید


سعی کنید مثل یک حرفه‌ای رفتار کنید. معامله‌گران حرفه‌ای هیچ‌وقت ریسک‌های غیرواقعی را نمی‌پذیرند. آن‌ها می‌دانند که معامله‌گری، بیش از به دست آوردن سود، به مدیریت ریسک وابسته است. سعی کنید ذهن خود را نسبت به بازار تغییر دهید و به مدیریت ریسک توجه بیشتری کنید. بیش‌ازحد از اهرم استفاده نکنید و از ریسک‌هایی که می‌توانند حساب شما را پاک کنند دوری کنید.