دستور حد سود، دستوری است که به طور خودکار معامله باز را در زمان رسیدن به هدف تعیین شده می‌بندد. دستور حد سود یا تیک پرافیت (Take Profit) در نرم‌افزارهای معاملاتی معمولاً با TP نمایش داده می‌شود. این دستور بیشتر توسط معامله گران بازار فارکس و رمزارز ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تیک پرافیت چیست؟ حد سود یا Take Profit یعنی چه؟

دستور حد سود، دستوری است که به طور خودکار معامله باز را در زمان رسیدن به هدف تعیین شده می‌بندد. دستور حد سود یا تیک پرافیت (Take Profit) در نرم‌افزارهای معاملاتی معمولاً با TP نمایش داده می‌شود. این دستور بیشتر توسط معامله گران بازار فارکس و رمزارز ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
دستور حد سود به معامله‌گر کمک می‌کند تا وقتی‌که بازار به قیمت مطلوب او رسید، معامله را در سود ببندد. از دستور حد سود برای تثبیت سود استفاده می‌شود. به طور مثال، اگر از ۱۱۰.۵۰ وارد معامله خرید USDJPY شوید و بخواهید با رسیدن بازار به ۱۱۱ معامله را ببندید، تنها کافی است که دستور حد سود معامله را در ۱۱۱ قرار دهید. زمانی که بازار به این نرخ رسید، معامله به طور خودکار بسته خواهد شد.

چرا خط تیک پرافیت روی چارت نیست؟

در متاتریدر ویندوزر عدم نمایش خط مربوط به ورود به معامله و پوزیشن روی نمودار می تواند علل مختلفی داشته باشد:
ابتدا می بایست کنترل کنید که در منوی Tools قسمت Options سر برگ Charts گزینه Show Trade Levels می بایست تیک خورده باشد.
دقیقا نموداری که باز کرده اید می بایست با نموداری که پوزیشن روی آن گرفته شده است یکی باشد (نماد کامل) به طور مثال اگر معامله شما روی نماد eurusd.i است ، حتما پنجره نمادی که پسوند .i دارد را باید باز کنید و معامله شما پنجره eurusd قابل مشاهده نیست.
در آخر اگر نمودار را زیاد زوم کنید ممکن است خطوط ترید یا تیک پرافیت به شما نشان داده نشود.

چرا تیک پرافیت کار نمی کنه؟ چرا تی پی من درست عمل نکرد؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید پاسخ این سوالات را بدانیم:

هر نمادی دو نرخ دارد، معامله یا اردر من به کدام نرخ انجام می شود؟

هر جفت ارزی دو نرخ دارد که در جدول مارکت واچ متاتریدر نمایش داده می شود. یکی نرخ ASK (نرخ خرید مشتری)  و یکی نرخ BID (نرخ فروش مشتری).
پوزیشن خرید با نرخ Ask باز می شود و در هنگام بسته شدن با نرخ Bid بسته می شود.
پوزیشن فروش با نرخ Bid باز می شود و در هنگام بسته شدن با نرخ Ask بسته می شود.

هر نمادی دو نرخ دارد، معامله یا اردر من به کدام نرخ انجام می شود؟

نرخی که بر روی نمودار نمایش داده می شود، نرخ BID است یا همان نرخ فروش شما. فاصله نرخ ASK و BID به اندازه اسپرد جفت ارز مربوطه است.

نرخ به حد سود مشخص شده رسید، چرا تیک پرافیت من عمل نکرد؟

چارت به تیک پرافیت رسید اما تی پی عمل نکرد؟ در پوزیشن فروش یا معاملات Sell دستور Take profit که برای بستن معامله مشخص شده است، از جنس اردر خرید می باشد و بر اساس نرخ خرید مشتری یا نرخ ASK بازار اجرا می شوند. لذا هنگامی که نرخ روی چارت (نرخ Bid) به تیک پرافیت شما می رسد، نرخ ASK که برای بسته شدن معامله فروش اعمال می شود، به اندازه اسپرد با تیک پرافیت شما فاصله دارد، پس تیک پرافیت اجرا نمی شود، یعنی در مورد Take Profit در معاملات Sell، نرخ روی چارت باید به اندازه اسپرد از روی تارگت شما عبور کند تا تارگت عمل نماید.

تغییر تیک پرافیت

آیا جا به جایی تیک پرافیت نیاز به پرداخت کمیسیون یا اسپرد بیشتر دارد؟

جا به جایی تیک پرافیت، نیاز به پرداخت کمیسیون یا اسپرد بیشتر ندارد. اما طبیعتا در صورتی که معامله شما با زیان بسته شود، زیان شما با توجه به میزان و سمت تغییری که در این مقادیر ایجاد می کنید، ممکن است بیشتر یا کمتر شود.

آیا وقتی بازار بسته است، می توانم تیک پرافیت را تغییر دهم؟

وقتی بازار بسته است، در روزهای تعطیل رسمی و آخر هفته (شنبه و یکشنبه) امکان ایجاد تغییر در پوزیشن و اصلاح تارگت تیک پرافیت وجود ندارد. پیام های Market is Closed و Trade is Disabled در هنگام ارسال دستور به بروکر به شما اعلام می شود.

چگونه برای معامله حد سود تعیین کنیم؟

یافتن بهترین سیگنال برای ورود به معامله همیشه دغدغه اصلی معامله گران بازار فارکس بوده است. به همین دلیل بیشتر انرژی و زمان معامله گران فارکس هم صرف پیدا کردن بهترین سیگنال می‌شود. اگر معامله‌گر تنها به دنبال سیگنال باشد، بعد از ورود به معامله راه را گم خواهد کرد. چگونه باید بهترین سیگنالی که پیدا کرده است را به سرانجام برساند و با سود خوبی از بازار خارج شود؟ اگر معامله‌گر برنامه‌ای برای خروج از بازار نداشته باشد، بهترین سیگنال‌های معاملاتی را هم با شکست ترک خواهد کرد. در این مقاله می‌خواهیم با چند روش ساده و کاربردی نشان دهیم که چگونه می‌توان اهداف مطمئنی برای معاملات تعیین کنیم.

تعیین حد سود با استفاده از نسبت ریسک به ریوارد ثابت

ساده‌ترین روش برای تعیین حد سود این است که از نسبت ریسک به ریوارد ثابت برای معاملات استفاده کنید. روش کار خیلی ساده است. نسبت ریسک به ریوارد نشان می‌دهد که حد سود شما باید چند برای حد ضرر باشد؟ نسبت ریسک به ریوارد یک به دو به این معنی است که اگر حد ضرر شما ۱۰ پیپ بود، حد سود باید دو برابر آن یا ۲۰ پیپ باشد. پس کافی است حد سود معامله را ۲۰ پیپ در نظر بگیرید.

آموزش فارکس مدیریت ریسک و بازدهی حد سود پرافیت تارگت TP فارکس نسبت ریسک به ریوارد
حد سود معامله را می توان مضربی از حد ضرر در نظر گرفت. یعنی اندازه حد ضرر هر چقدر که باشد می توان حد سود را یک، دو یا سه برابر آن پیش بینی کرد. چنین نسبتی باید برای تمامی معاملات یکسان باشد.

تعیین حد سود با حمایت یا مقاومت اخیر بازار

استفاده از حمایت یا مقاومت اخیر بازار یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای تعیین حد سود برای معامله است. حمایت یا مقاومت موانع اصلی حرکات قیمتی بازار هستند. یعنی شاید بازار نتواند از این سطوح به راحتی عبور کند. پس منطقی است که حد سود معامله را در این سطوح قرار داد. توصیه می‌شود که در این روش از حمایت‌ها و مقاومت‌هایی که به تازگی تشکیل شده‌اند استفاده کنید. نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که حد سود معامله فروش باید اندکی بالاتر از حمایت و حد سود معامله خرید باید اندکی پایین‌تر از مقاومت قرار بگیرد.

آموزش فارکس مدیریت ریسک و بازدهی حد سود پرافیت تارگت TP فارکس حمایت مقاومت
نزدیک ترین حمایت به معامله که به تازگی تشکیل شده، بهترین محل برای تعیین حد سود معامله فروش است. در معاملات خرید هم باید از مقاومت برای حد سود استفاده کرد.

تعیین حد سود با برآورد الگوهای نموداری

الگوهای نموداری تنها برای سیگنال یابی نیستند. الگوهای نموداری می‌توانند حد ضرر و حد سود معامله را هم مشخص کنند. برای این کار تنها کافی است با الگوهای نموداری آشنا شوید و زمانی که الگو در بازار ظاهر شد، از برآورد حد سود آن استفاده کنید. به طور مثال حد سود الگوی مستطیل، همان ارتفاع مستطیل است. یعنی از محل شکست الگو به اندازه ارتفاع مستطیل حرکت کنید تا به حد سود برسید.

تعیین حد سود با میانگین متحرک بلندمدت

تکنیک استفاده از میانگین متحرک بلندمدت کاربرد بیشتری در بازار فارکس دارد. در بازار فارکس نوسانات بازار نسبتاً شدید است و همیشه بازار به میانگین بلندمدت خود باز می‌گردد. به همین دلیل کافی است که میانگین متحرک بلندمدت را به نمودار اضافه کنید و از آن به عنوان حد سود معاملات استفاده کنید. در اینجا منظور از میانگین بلندمدت استفاده از دوره‌های بزرگ مثل ۱۰۰ یا ۲۰۰ نیست. بلکه باید میانگین متحرک تایم فریم‌های بالاتر مثل چهارساعته، روزانه یا هفتگی را در نظر بگیرید.

تعیین حد سود برآوردهای فیبوناچی

اصلاح فیبوناچی و برآورد فیبوناچی دو ابزار اصلی و قوی معامله گران محسوب می‌شوند. تقریباً همه فعالین بازار از تئوری فیبوناچی استفاده می‌کنند و به همین دلیل کارایی بالایی در بازار دارند. اصلاح فیبوناچی و برآورد فیبوناچی تنها برای پیش‌بینی میزان اصلاح یا پیش‌بینی میزان حرکت روندی بازار نیستند. شما می‌توانید از این دو ابزار برای تعیین حد سود هم استفاده کنید. معمولاً اصلاح ۵۰ و ۶۱.۸ درصد فیبوناچی و برآورد ۱۰۰ و ۱۶۱.۸ درصد فیبوناچی کاربرد بیشتری دارند.
شکل

آموزش فارکس مدیریت ریسک و بازدهی حد سود پرافیت تارگت TP فارکس برآورد فیبوناچی
در استفاده از سطوح فیبوناچی باید حد سود را در سطوحی قرار داد که به احتمال قوی بازار به آن محل خواهد رسید.

اشتباهات رایج در تعیین حد سود (Take Profit یا TP)

معمولاً دستور حد سود و دستور خروج از معامله در انتهای لیست اولویت‌های معامله گران قرار دارند. معامله گران بیشتر به دنبال سیگنال هستند تا تعیین مناسب حد سود و حد ضرر. این اشتباه بزرگی است. در این مقاله می‌خواهیم با اشتباهات رایج و تصورات عمومی غلط معامله گران در رابطه با حد سود بیشتر آشنا شویم. با درک اشتباهات می‌توان استراتژی معاملاتی را بهبود بخشید.

خروج از معامله بر اساس سود دلاری

بسیاری از معامله گران توجهی به وضعیت تکنیکال نمودار قیمتی ندارند و صرفاً با این تصور که سود خوبی کسب کرده‌اند، معامله را می‌بندند و یا صبر می‌کنند تا معامله به سود دلخواه آن‌ها برسد. اگر می‌خواهید برای معامله حد سود تعیین کنید، همیشه سطح کلیدی و تکنیکالی که با چارت و تحلیل شما همخوانی دارد را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که بازار به خواسته‌های شما اهمیتی نمی‌دهد. پس بهتر است که در زمان تعیین حد سود، توجهی به میزان دلاری آن نداشته باشید و صرفاً بر اساس تحلیل‌ها، حد سود را انتخاب کنید.

اگر قیمت به حد سود یا TP نرسید، چه کار خواهید کرد؟

همیشه این احتمال وجود دارد که بازار به نزدیکی حد سود برسد، اما از لمس و فعال کردن آن عاجز بماند. در چنین شرایطی چه کار باید کرد؟ تجربه نشان داده که اگر بازار به حد سود برخورد نکرد، بهتر است که معامله را تثبیت سود کرد و از آن خارج شد. اگر فکر می‌کنید که می‌شود منتظر ماند و امید داشت که بازار به حد سود برخورد خواهد کرد، به احتمال زیاد سودهای زیادی را از دست خواهید داد.

بازار همیشه در موج‌های کوتاه و بلند نوسان می‌کند و اگر بازار از نزدیکی حد سود شما تغییر مسیر دهد، به احتمال زیاد نه تنها سودهای به دست آمده را از دست خواهید داد، بلکه شاید حد ضرر معامله هم فعال خواهد شد. هیچ‌گاه به معامله فرصت دوباره ندهید!

بی‌توجهی به ضرر

همیشه در معامله کردن به ریسک‌های پیش روی معامله توجه کنید. اول بررسی کنید که آیا سیگنال معتبری در بازار وجود دارد؟ سپس حد ضرر یا ریسک معامله را مشخص کنید. در نهایت نسبت ریسک به ریوارد را بررسی کنید. اگر نسبت ریسک به ریوارد منطقی بود، وارد بازار شوید. اگر نسبت ریسک به ریوارد منطقی نبود، اولاً از تغییر دستورات حد ضرر و حد سود برای توجیه نسبت ریسک به ریوارد خودداری کنید و سپس به دنبال فرصت دیگری بروید.

زیر سؤال بردن معامله

همیشه باید دستورات حد ضرر و حد سود را پیش از ورود به معامله انتخاب کنید. همین‌که وارد معامله شدید، نمی‌توانید دیگر درست و بدون تعصب فکر کنید. معمولاً معامله گران تازه‌کار وقتی‌که وارد معامله شدند، فکر و خیال زیادی می‌کنند و بیشتر مواقع تصمیم خود را زیر سؤال می‌برند. در چنین شرایطی اگر تغییری در معامله ایجاد شود، به احتمال زیاد به ضرر معامله خواهد بود. به همین دلیل همیشه قبل از ورود به معامله دستورات حد سود و حد ضرر را انتخاب کنید.

محدود کردن سود معامله

اگر حد سود معامله را به تدریج کوتاه کنید و یا با سودهای خیلی کم وارد بازار شوید، به تدریج خود را در موقعیتی قرار خواهید داد که میزان سود معاملات کمتر از زیان آن‌ها خواهد بود. یعنی رفته‌رفته موجودی حساب معاملاتی کوچک‌تر خواهد شد.

چند نکته ساده برای تعیین حد سود بهتر

حد سود نقش کلیدی در تعیین نسبت ریسک به ریوارد و مدیریت انتظارات معامله‌گر دارد. رعایت چند نکته ساده در رابطه با نحوه تعیین حد سود می‌تواند تأثیر فوق‌العاده‌ای بر نتیجه معاملات داشته باشد.

سایر معامله گران از کدام سطوح تثبیت سود می کنند؟

معمولاً سطوح ورود به معامله خرید یا فروش بر اساس سطوح کلیدی تکنیکال مثل حمایت و مقاومت تعیین می‌شوند. حد سود معامله یا همان نقطه خروج از بازار هم بر اساس حمایت و مقاومت تعیین می‌شود. فرض کنید بازار مدتی است که سقوط کرده است. در طول دوره سقوط بازار، اوج‌های قیمتی جدید پایین‌تر از اوج‌های قبلی تشکیل شده‌اند. اما بعد از مدتی این روند متوقف شده و قیمت توانسته برای اولین بار به بالای مقاومت جزئی بازار عبور کند. این شکست صعودی مقاومت می‌تواند اولین نشانه از تشکیل کف قیمتی در بازار باشد.

تعیین حد سود مناسب در بازار فارکس
حد سود های معمول بازار همان سطوح کلیدی مثل مقاومت یا اوج های قبلی بازار هستند

تشکیل کف بعد از یک دوره سقوط طولانی بازار سیگنال قوی برای خرید است. اما سؤال اصلی اینجاست که اگر از این محدوده وارد معامله خرید شوید، کدام سطح برای خروج یا همان حد سود مناسب خواهد بود. برای یافتن پاسخ این سؤال بهتر است که به نقطه خروج سایر معامله گران فکر کنید. یعنی اگر بازار به بازگشت صعودی ادامه دهد، اکثر خریداران از کدام سطوح به دنبال خروج از معامله خواهند بود؟ معمولاً معامله گران از سطوح مشابهی اقدام به بستن معامله کنند.

یافتن چنین سطوحی کار سختی نیست. تنها کافی است نزدیک‌ترین حمایت و مقاومت را پیدا کنید. اوج و کف‌های قبلی بازار، نرخ‌های رُند و یا میانی، اهداف فیبوناچی و سطوح تاریخی مهم‌ترین سطوح بازار هستند و به احتمال زیاد بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاران می‌خواهند از این سطوح معامله خود را ببندند.

در تعیین حد سود طمع نکنید!

اجازه دهید با مثال این موضوع را توضیح دهیم. فرض کنید معامله‌گری وارد معامله شده و حد سود خود را برابر با بازدهی مورد علاقه خود تعیین کرده است. چنین معامله‌گری شرط خروج از معامله را تنها دست‌یابی به یک سود مشخص مثلاً ۱۰۰۰ دلار می‌داند. چنین حد سودی متعصبانه است و به احتمال زیاد با واقعیات بازار فاصله دارد. کاملاً مشخص است که نتیجه چنین معامله‌ای چه خواهد شد، بازار پیش از رسیدن به حد سود مورد علاقه معامله‌گر باز خواهد گشت. حتی این احتمال وجود دارد که معامله سود ده با زیان بسته شود.

به همین دلیل حتماً باید در تعیین حد سود بدون تعصب عمل کنید. به تحلیل نمودار تمرکز کنید. به طور مثال در نمودار زیر سه مقاومت نزدیک تعیین شده‌اند. معمولاً در تعیین حد سود بهتر است که تنها به سه حد سود تمرکز کنید. مقاومت‌های یک، دو و سه حد سودهای اول بازار هستند.

شما باید با رسیدن بازار به این مقاومت‌ها تصمیم بگیرید که بخشی از معامله را ببندید یا از بازار کاملاً خارج شوید. شما به عنوان معامله‌گر باید در تعیین حد سود خوش‌بینانه عمل کنید. اما نه متعصبانه! در چنین شرایطی شاید بهتر باشد که به مقاومت‌ها در نمودارهای بلندمدت هم نگاه کنید. مقاومت بلندمدت می‌تواند حد سود نهایی شما باشد.

تعیین حد سود با استفاده از مقاومت های بلند مدت فارکس
سطوح کلیدی نمودار های بلند مدت اهمیت زیادی در تعیین حد سود دارند. به طور مثال اگر از نمودار چهارساعته استفاده می کند، حتما به سطوح کلیدی نمودار روزانه هم نگاهی بیندازید. سطوح کلیدی نمودار های بلند مدت، اهداف پر بازدهی برای معامله خواهند بود.

نکته!

وقتی‌که وارد معامله‌ای می‌شوید و چند هدف را به عنوان حد سود در نظر می‌گیرید، همیشه این حس را خواهید داشت که بازار باید سریعاً حرکت کند و به حد سود شما برسد! فراموش نکنید که حرکت بازار خطی نیست و نوسانات زیادی را تا رسیدن به حد سود تجربه خواهد کرد. این احساس کاملاً طبیعی است. شما باید به این موضوع عادت کنید که برای رسیدن بازار به اهداف تعیین شده، به زمان نیاز است. حتی شاید بازار پیش از رسیدن به اهداف قیمتی، بازگشت‌هایی را هم تجربه کند که چندان برای شما خوشایند نباشد.

به طور مثال اگر وارد معامله خرید شده‌اید، از بازگشت احتمالی بازار از مقاومت‌های پیش رو نترسید! اگر احساس می‌کنید که نمی‌توانید نوسانات بازار را تحمل‌کنید، با رسیدن بازار به اهداف تعیین شده، بخشی از حجم معامله را ببندید.

علاوه بر این همیشه اندازه حد سود را با حد ضرر مقایسه کنید. حد سود معمول شما باید دو برابر حد ضرر باشد. چرا؟ فرض کنید هر معامله‌ای که انجام می‌دهید، نتیجه آن ۵۰-۵۰ باشد. مثل انداختن سکه. شما اگر تعداد زیادی معامله کنید در نهایت نه سود خواهید کرد و نه ضرر (فقط هزینه معامله از سرمایه شما کم خواهد شد).

حال فرض کنید که درصد موفقیت شما در هر معامله ۵۰-۵۰ است، اما با این تفاوت که اگر در معامله ببرید، سود شما دو برابر زیان خواهد بود. در این صورت طبق آمار شما در نهایت برنده بازی خواهید بود! این یک مثال آماری است، ولی به خوبی نشان می‌دهد که اگر حد سود دو برابر حد ضرر باشد، همیشه توانایی جبران زیان‌ها و کسب سود بیشتر را خواهید داشت.

حد سود یا تیک پرافیت کجاست؟

اکثر معامله‌گران تازه‌کار فارکس وقتی وارد بازار می‌شوند از محل دقیق حد سود نهایی معامله اطلاعی ندارند. حد سود نهایی معامله جایی است که حرکات بازار در آن جا متوقف می‌شود. به همین دلیل شاید در برخی موارد بهتر باشد که به ضرورت استفاده از حد سود شک کرد. یعنی در واقع گاهی اوقات می‌توان از دستور حد سود استفاده نکرد.


یکی از دلایل اصلی قرار دادن حد سود معامله‌ این است که معامله‌گر فکر می‌کند بازار از آن محدوده باز خواهد گشت. به طور مثال شما وارد معامله خریدی شده‌اید و انتظار دارید که مقاومت‌های قوی را در بالای سطوح فعلی بازار شاهد باشید. زمانی که این ناحیه مقاومتی مشخص شد، شاید شما دستور حد سودی را برای این ناحیه مقاومتی انتخاب کنید.

حد سود کجاست
حد سود کجاست؟ آیا همیشه لازم است که برای سود معامله حد تعیین کنیم؟

چه زمانی باید از دستور حد سود یا تیک پرافیت (Take Profit) استفاده کرد؟

حد سود در معاملات پیرو روندی

یکی از عواملی که در تعیین دستور حد سود نقش دارد، مسیر معامله است. آیا معامله شما با روند هم مسیر است یا شما در خلاف روند معامله می‌کنید؟ اگر شما با روند بلندمدت بازار هم مسیر شده‌اید، قرار دادن دستور حد سود پیش از پایان روند، خیلی منطقی نخواهد بود. در واقع زمانی که هم جهت با روند معامله می‌کنید، عاقلانه‌ترین راه این است که به معامله اجازه دهید تا جایی که می‌تواند باز باقی بماند. اگر از سطوح خاصی از بازار خارج شوید، احتمالاً بخش بزرگی از حرکات روند را از دست خواهید داد.

حد سود در معاملات خلاف روندی

اگر معامله شما خلاف روند است، “باید” از دستور حد سود استفاده کنید. زمانی که بازار در خلاف روند حرکت می‌کند، این احتمال وجود دارد که روند کلی بازار دوباره احیا شود. به همین دلیل بهتر است که در معاملات خلاف روندی دقت کنید و سطوحی که احتمال دارند از روند بازار حمایت کنند را شناسایی کنید و حد سود را در چنین سطوحی قرار دهید. زمانی که روند در تضاد با معامله شما قرار دارد، بهترین کار استفاده از حد سود برای معامله و محافظت از سودهای به‌دست‌آمده است. فرآیند احیای روند اصلی بازار می‌تواند سریعاً اتفاق بیفتد و معامله خلاف روندی شما را با ضرر ببندد.

حد سود، سود معامله را محدود می کند!

زمانی که برای معامله‌ای دستور حد سود تعیین می‌کنید، مسیر سوددهی معامله را محدود می‌کنید. این‌یک واقعیت است و معامله‌گران تازه‌کار باید بیشتر به این موضوع توجه کنند. گاهی اوقات، معامله‌گر به دنبال کسب سودهای فوری است و در فواصل زمانی کوتاهی وارد معامله می‌شود. در چنین شرایطی حتماً باید از دستور حد سود استفاده کرد. اما اگر با روند بازار وارد معامله شده‌اید، باید به معامله اجازه دهید تا حرکت کند.


سوالات مرتبط