اهمیت طراحی استراتژی معاملاتی به روش هارمونیک

جمعه ۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷

معامله

بعد از تشخیص دقیق فرصت معاملاتی بایستی به دنبال یافتن محل دقیق ورود به معامله بود. موارد بسیاری بایستی در دوره زمانی خاصی ارزیابی شود، تا بتوان فرصت بالقوه معاملاتی را تعیین کرد. ابتدا بایستی صحت الگوی هارمونیک تائید شود و در ادامه بایستی مشخص کرد که آیا باید وارد معامله شد یا خیر؟ به همین دلیل استراتژی‌های مؤثر معاملاتی می‌توانند این فرآیند را تسهیل نمایند و نتایج معاملات را هم بهینه کنند.

استراتژی معاملاتی هارمونیک
اهمیت طراحی استراتژی معاملاتی به روش هارمونیک

چرا بایستی از استراتژی‌ معاملاتی استفاده کرد؟

کلید اصلی موفقیت در معاملات آماده شدن برای ورود به معامله است. تعیین فرصت‌های معاملاتی بر اساس الگوی های هارمونیک (Harmonic Pattern) تنها بخشی از معامله‌گری است. بخش دیگر که همان اجرای معامله است، گاها به راحتی نادیده گرفته می‌شود. به همین خاطر بایستی قوانینی را برای حل مشکلات احتمالی در فرآیند معامله‌ وضع کرد.
استراتژی‌های معاملاتی اولین رهنمودهایی است که برای بهینه کردن تصمیمات معاملات مبتنی بر الگوهای هارمونیک بایستی در نظر گرفته شوند. چنین استراتژی‌هایی قوانینی را برای هر فرصت معاملاتی تبیین می‌کنند تا در عین حداکثر کردن سود معامله، ضررها هم محدود شوند. در واقع فن‌های معاملاتی هارمونیک ابزار دقیق و مؤثری را برای تعیین نقاط بازگشتی و حساس فراهم می‌کنند. با این حال هر کدام از بازگشت‌ها یکسان نیستند. به همین خاطر هر نتیجه معاملاتی –سود یا زیان- بسته به دو عامل کلیدی زیر می‌تواند متفاوت باشد:

  • واکنش بازار به ناحیه هارمونیک (Harmonic)
  • واکنش معامله‌گر به حرکات قیمتی در محتمل‌ترین محدوده بازگشتی یا همان PRZ

در این فرآیند عوامل مختلف و تصمیمات معاملاتی بالقوه بایستی مورد توجه قرار گیرند تا نتیجه موقعیت معاملاتی اتخاذ شده بهینه شود. از آن جایی که الگوهای مشابه نتایج مختلفی دارند، پیش‌بینی بازار و همچنین اینکه کدام سیگنال واقعاً کارساز خواهد بود کار دشواری است. با این وجود اگر قوانین محکم و باثباتی را در فرآیند تصمیم‌گیری به کار بگیرید، اشتباهات کمتر خواهد شد و با افزایش ارزیابی‌های دقیق، نتایج کلی معاملات هم بهبود خواهند یافت. در واقع معاملاتی که از قوانین و استراتژی‌های دقیقی پیروی می‌کنند، منجر به افزایش بازدهی و کاهش ریسک معاملات خواهند شد.

بازگشت قیمتی چه‌کاری انجام می‌دهد؟

عامل کلیدی برای اجرای معامله درک صحیح حرکات قیمتی است. حرکاتی که نشانگر بازگشت بازار از ناحیه هارمونیک است. ازآنجایی‌که انطباق اعداد هارمونیک ناحیه حساسی برای نقاط بازگشتی بالقوه ایجاد می‌کنند، حرکات قیمتی که از این ناحیه شروع به بازگشت می‌کنند به‌وضوح در این مسیر به حرکت خود ادامه خواهند داد. در واقع مطالعات در این زمینه نشان داده است که هر چه بازگشت قوی و سریع‌تر باشد، پتانسیل یک حرکت بزرگ‌تر هم بیشتر خواهد بود. این موضوع بسیار مهم است، چون‌که بازگشت‌های بزرگ از PRZ مسیر مشخصی از حرکات قیمتی آتی را به نمایش می‌گذارند. با این حال حرکات قیمتی که نتوانند بعد از برخورد به PRZ روند قبلی را معکوس کنند، معمولاً اولین نشانه از یک الگوی جعلی هارمونیک هستند.

تنها از حرکاتی می‌توانید سود کنید، که آن را پیش‌بینی کرده باشید!

پیش‌بینی محل تکمیل الگوی هارمونیک اولین قدم در گرفتن موقعیت معاملاتی است. PRZ حدود معامله را نشان می‌دهد که شامل نقطه ورود به معامله، حد ضرر و حد سود می‌شود. اگر ساختار قیمتی از نسبت‌های فیبوناچی مناسبی برخوردار باشد، پیش‌بینی محل تکمیل PRZ برای تائید ورود به معامله کافی است.
روش کار در الگوهای هارمونیک شامل فرآیند آماده‌سازی و درک درست همه قوانین مربوط برای هر الگو است، تا بتوان معامله موفقی را در فرصت پیش آمده اجرا کرد. برای این کار می‌توان با پاسخ دادن به سؤالاتی که در ادامه پرسیده می‌شود، این مدل را اجرا کرد. سؤالاتی مثل، آیا الگو همه عناصر برای تائید صحت الگو را دارد یا خیر؟ اگر چنین عناصری وجود ندارند، بایستی به دنبال فرصت معاملاتی بود که این عناصر را داشته باشد و اگر الگو شامل چنین عناصری است، الگو در کدام محدوده تکمیل می‌شود؟ اگر محدوده تکمیل الگو از سوی بازار لمس شود، واکنش اولیه و فوری به چه شکلی خواهد بود؟ آیا روند غالب قبلی ادامه می‌یابد، یا آیا حرکات قیمتی به ناحیه تعریف شده واکنش نشان می‌دهند؟ همه این موارد، رویدادهای پیش‌بینی شده‌ای هستند که نتایج شناخته شده‌ای دارند.
عمل آماده‌سازی و تشخیص اینکه کدام موقعیت معاملاتی بایستی پس از بررسی مجموعه‌ای از قوانین اتخاذ شود بسیار مهم است. قوانینی که نشانگر محاسبات الگو، ارزیابی حرکات قیمتی، تعیین پارامترهای هر معامله، مثل نقطه ورود، حد ضرر و حد سود است. چنین آمادگی برای پرهیز از اشتباهات در اجرای معامله و تعیین نقطه بهینه ورود به معامله در PRZ بسیار مهم است. علاوه بر این، آمادگی کامل در وضعیت‌های نوسانی بازار بسیار ضروری است.
با اینکه در بازارهای مالی هر اتفاقی می‌تواند بیفتد، اما درک کاملی از سطوح تکنیکال حساس معاملاتی می‌تواند سردرگمی معامله‌گر را کاهش دهد. برای مثال حرکات قیمتی شدید که یک PRZ را نقض می‌کنند، معمولاً نشانه‌ای از نقض شدن قریب‌الوقوع الگوی هارمونیک است. دانشی کامل از سیگنال‌های معاملاتی و سطوح قیمتی حساس هارمونیک، ضرر معامله را در صورت شکست الگوی هارمونیک کاهش خواهد داد. این وضعیت‌ها بر اساس تجربیات گذشته توسعه یافته‌اند، اما کار آماده‌سازی یکی از بخش‌های ضروری در فرآیند معامله از هر سیگنال معاملاتی است.