آزمایش “لاک‌پشت” نشان داد هر کسی می‌تواند معامله‌گر شود

یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴

در اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی دنیس از معامله‌گران مشهور دنیای بازارهای مالی بود. او توانسته بود سرمایه‌ای کمتر از ۵ هزار دلار را به بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برساند. او و شریکش اکهارت همیشه در رابطه با موفقیت‌های خود در بازارهای مالی بحث می‌کردند. دنیس معتقد بود که هر کسی را می‌توان برای معامله در بازارهای آتی آموزش داد، اما اکهارت دیدگاه مخالفی داشت و بر این باور بود که دنیس استعدادهای خدادادی در معامله‌گری دارد و به همین دلیل همیشه سود خوبی به دست می‌آورد.
سرانجام دنیس و اکهارت تصمیم گرفتند که آزمایشی را برای پایان دادن به این بحث‌وجدل طراحی کنند. قرار شد دنیس گروهی از افراد را دور خود جمع کند و به آن‌ها قوانین و استراتژی معاملاتی شخصی خود را آموزش دهد و سپس به آن‌ها پول دهد تا با سرمایه واقعی معامله کنند. دنیس به حدی به موفقیت در این آزمایش اطمینان داشت که معتقد بود می‌تواند افراد معمولی را هم آموزش دهد و حتی به آن‌ها پول واقعی برای معامله کردن بدهد.
دوره آموزشی که دنیس در نظر داشت دو هفته طول می‌کشید و می‌شد این دوره را بارها و بارها تکرار کرد. او دانشجویان خود را “لاک‌پشت” صدا می‌زد. او بعد از مسافرت به سنگاپور و بازدید از یک مزرعه پرورش لاک‌پشت تصمیم گرفت که همانند لاک‌پشت‌های پرورش یافته، خیلی سریع و مؤثر به مردم معامله‌گری را آموزش دهد.

پیدا کردن لاک‌پشت‌ها

دنیس برای اجرای آزمایش در وال استریت ژورنال اطلاعیه‌ای مبنی بر جذب دانشجوی معامله‌گری منتشر کرد. هزاران نفر به این اطلاعیه پاسخ دادند و خواستار یادگیری حرفه معامله‌گری در نزد بزرگ‌ترین معامله‌گر بازار کالا در جهان بودند. با این حال در اولین برنامه “لاک‌پشت” تنها ۱۴ معامله‌گر قرار بود شرکت کنند. هیچ کس از محتوای آموزشی دوره دنیس اطلاعی ندارد، اما این پروسه شامل سؤالات درست و غلطی بود. درست مثل سؤالات زیر:

  1. زمانی می‌توان سود بزرگی از بازار برداشت که بعد از یک روند نزولی بلندمدت از کف‌های قیمتی وارد معامله خرید شد.
  2. نگاه کردن به هر قیمت و نمادی که در بازار معامله می‌شود، کمکی نمی‌کند.
  3. بهتر است که از دیدگاه‌های دیگران در رابطه با بازار استفاده و پیروی کرد.
  4. اگر کسی ۱۰ هزار دلار برای ریسک کردن دارد، باید برای هر معامله ۲۵۰۰ دلار ریسک کند.
  5. در ابتدای کار معامله‌گر باید بداند که وقتی معامله وارد زیان شد، چه زمانی باید معامله را ببندد.

طبق روش لاک‌پشت، جملات یک و سه غلط و جملات دو، چهار و پنج درست هستند.

قوانین سیستم معاملاتی

دانشجویان این دوره نحوه اجرای استراتژی پیرو روندی را به طور دقیق یاد گرفته بودند. ایده کلی در این دوره این بود که “روند دوست شماست”، یعنی باید با شکست اوج‌های قبلی وارد معامله خرید شد و با شکست کف‌های قبلی هم فروش زد. به طور مثال وقتی اوج قیمتی چهارهفته‌ای شکسته می‌شد، یعنی سیگنال خرید صادر شده است. در مقابل اگر قیمت به زیر کف قیمتی ۲۰ روزه سقوط می‌کرد، معامله خرید باید بسته می‌شد.
پارامترهای دقیق استراتژی لاک‌پشت تا سال‌ها توسط دنیس محرمانه نگه داشته شده بودند و در حال حاضر هم از طریق انواع حقوق کپی رایت محافظت می‌شوند. با این حال در کتاب Michael Covel که با نام معامله‌گر لاک‌پشتی و در سال ۲۰۰۷ منتشر شده، برخی از قوانین استراتژی دنیس منتشر شده است:

  • در زمان تصمیم‌گیری در رابطه با معامله به قیمت‌ها نگاه کنید و به اطلاعاتی که از رسانه‌های عمومی منتشر می‌شوند توجه نکنید.
  • در تعیین پارامترها برای سیگنال‌های خرید و فروش کمی منعطف باشید و سعی کنید پارامترهای لازم برای تشخیص سیگنال خوب و بد را در بازارهای مختلف بررسی کنید و تا جایی که امکان دارد شخصی‌سازی کنید.
  • زمانی که برای ورود به معامله برنامه‌ریزی می‌کنید، برنامه خروج از معامله را هم طرح‌ریزی کنید. باید بدانید که چه زمانی سود معامله را تثبیت خواهید کرد و چه زمانی هم ضرر را قبول می‌کنید و معامله را می‌بندید.
  • نوسانات بازار را به کمک اندیکاتورهای تکنیکال محاسبه کنید و بر اساس اندازه نوسانات بازار حجم معامله را مشخص کنید. هر چه بازار نوسانات کمتری داشته باشد، می‌توانید حجم بزرگ‌تری را برای معامله انتخاب کنید. اما اگر نوسانات بازار شدید باشند، بهتر است که حجم معامله را کاهش دهید.
  • در هر معامله بیشتر از ۲ درصد سرمایه را درگیر نکنید.

آیا این استراتژی جواب داد؟

به گفته Russell Sands از “لاک‌پشت” های قبلی این دوره، دو کلاس از دانشجویان شخصی دنیس که زیر نظر او آموزش دیدند، در تنها پنج سال بیش از ۱۷۵ میلیون دلار سود کردند. دنیس ثابت کرد که هر کسی می‌تواند معامله کند. ایده کلی استراتژی دنیس معامله با روند بود. در این سیستم یا استراتژی معاملاتی باید با شکست اوج‌های قیمتی وارد معامله خرید شد و وقتی بازار وارد فاز اصلاحی شد از معامله خارج شد. در استراتژی از هر تایم فریمی می‌توان برای پیدا کردن سیگنال ورود به معامله استفاده کرد، اما برای یافتن سیگنال خروج باید از نمودارهای پایین‌تر استفاده کرد تا با حداکثر بازدهی ممکن از معامله خارج شد.