حرفه معامله‌گری را از کدام بازار شروع کنیم؟ فارکس، سهام یا رمزارز؟

یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲

از زمان شروع بحران کرونا شاهد رشد سریع قیمت‌ها در بازار رمزارز ها و سهام بودیم. این یک واقعیت است که علاقه برای شغل معامله‌گری به شدت در جوامع افزایش یافته و در سرتاسر جهان مردم به دنبال معامله در بازارهای مالی هستند و می‌خواهند معامله‌گری را به عنوان شغل اصلی یا دوم خود انتخاب کنند. در این مقاله می‌خواهیم به کلیات حرفه معامله‌گری نگاهی بیندازیم و توضیح دهیم که چرا معامله گران باید کار را از بازار فارکس شروع کنند؟ سرمایه‌گذاری در بازارهای رمرزارز ها و سهام یک ضرورت است، اما برای معامله‌گری، بازار فارکس گزینه بهتری است.

همه از رمزارز ها و سهام حرف می‌زنند و به نظر می‌رسد که بازار فارکس دیگر مثل گذشته رونقی ندارد. بدون شک هر بازاری فرصت‌های خاص خود را دارد، اما بازار فارکس چیزی نیست که بتوان از کنار آن به راحتی عبور کرد. فارکس به عنوان بازار ارز (سنتی) بهترین شرایط برای معامله‌گری را دارد و حجم معاملات روزانه این بازار از ۷ تریلیون دلار عبور کرده است. معامله در بازار فارکس می‌تواند چالش‌های خاص خود را داشته باشد، به خصوص که عوامل خارجی زیادی در بازار دخیل هستند و در عین حال اندازه نوسانات جفت ارزها هم نسبتاً کوتاه است. اما اگر مسیر درستی را برای شروع کار انتخاب کنید، می‌توانید با یادگیری ترفندها و مهارت‌های مهم معامله‌گری و سرمایه‌گذاری در بازار فارکس، خود را برای هر بازار دیگری هم آماده کنید.

اگر مقالات قبلی آموزش معامله‌گری را مطالعه کرده باشید، شاید برای شما هم حرف زدن از سیستم معاملاتی تکراری و خسته کننده به نظر برسد. سیستم معاملاتی نحوه ارتباط و فعالیت شما در بازارهای مالی را تعریف می‌کند. این ارتباط می‌تواند در گذر زمان تغییر کند. تغییرات می‌تواند به دلیل بالا رفتن دانش شما، تغییر اوضاع بازار، تغییر قوانین و یا ترکیبی از این عوامل باشد. سیستم معاملاتی یک موجود زنده است و باید به آن رسیدگی کنید. به همین دلیل هر چقدر هم از سیستم معاملاتی حرف بزنیم، باز هم کم است.

این جمله را به خاطر داشته باشید: اگر می‌خواهید در حرفه معامله‌گری و سرمایه‌گذاری موفق شوید، باید سیستم معاملاتی خود را طراحی و از آن پیروی کنید. در حرفه معامله‌گری شما همیشه با آمار و احتمالات عجیب غریبی مواجه هستید. هر لحظه احتمال دارد در نقطه‌ای از دنیا اتفاقی بیفتد و بازار نوسان شدیدی را تجربه کند. یعنی یک معامله‌گر با یک دنیای پر از عدم قطعیت و رویدادهای شانسی و تصادفی مواجه است. در این دنیا هیچ چیز قطعی و مادام‌العمر نیست! هر اتفاقی هم که قرار است بیفتد، از قبل در قیمت‌ها پیش‌خور شده است! چقدر برای چنین دنیایی آمادگی دارید؟ سیستم معاملاتی می‌تواند میزان آمادگی شما را نشان دهد.

طراحی سیستم معاملاتی کار زمان بری است. چون‌که باید به مرور زمان این سیستم را توسعه دهید. اگر خوش‌شانس باشید و کار را از فارکس شروع کرده باشید، طراحی سیستم معاملاتی هم کار نسبتاً ساده‌ای (نه آسان!) خواهد بود. فارکس همیشه باز است و هر لحظه به هر اتفاقی که در دنیا روی می‌دهد واکنش نشان می‌دهد. بازار فارکس جایی است که برآیند تمامی اتفاقات در آن دیده می‌شود. معامله‌گری که برای بازار فارکس آماده شده، برای تمامی بازارهای مالی جدید و سنتی آماده است. پس اگر می‌خواهید معامله‌گر بازارهای مالی شوید، ابتدا از فارکس شروع کنید تا با اقتصاد جهانی و رفتار جمعیت معامله‌گری آشنا شوید و بعد از آن با طراحی سیستم معاملاتی، نحوه حضور خود در بازارهای مالی را تعریف کنید.

خیلی مهم است که شخص بداند چه باید بکند. وقتی وارد فروشگاهی می‌شوید، همه می‌دانیم که چگونه باید در فروشگاه عمل کنیم تا به هدف خود برسیم. وقتی وارد دانشگاه می‌شویم کار کمی پیچیده‌تر می‌شود. فرد وقتی با عنوان دانشجو وارد دانشگاه شد، باید بداند که از کجا شروع کند و چگونه پیش برود. در بازار کار هم چنین وضعیتی حاکم است. اگر می‌خواهید در کارخانه، بیمارستان یا شرکتی کار کنید، باید وظایف شما، ساعات کار، مسئولیت‌ها، ارتباطات و غیره برای شما تعریف شوند. باید مشخص شود که شغل برای شما به صرفه است یا خیر؟ باید درآمد و مزایایی که برای شما دارد هم تعریف شوند.
حرفه معامله‌گری هم چنین وضعیتی دارد. اما بر خلاف سایر مشاغل، وظایف، ساعات کار، مسئولیت‌ها، ارتباطات، درآمد و به صرفه بودن و غیره به خود شخص بستگی دارد و از هر شخصی به شخص دیگر متغیر است. سیستم معاملاتی مشخص می‌کند که چه زمانی باید در بازار معامله کنید؟ چه شرط یا شروطی برای ورود به معامله لازم است؟ وظایف شما در بازار چیست؟ در برابر نوسانات شدید بازار چه کار باید بکنید؟ حد ضرر شما کجاست؟ یعنی تا کی کار کردن در بازار برای شما به صرفه است. چقدر سود برای شما کافی است؟ اصلاً تعریفی از سود دارید؟
سیستم معاملاتی همان دستورالعمل‌هایی است که شما با اجرای آن می‌توانید به سود مستمر برسید و در حرفه معامله‌گری مشغول شوید. اما این همه ماجرا نیست. سیستم معاملاتی می‌تواند نحوه تعامل شما با بازار را مشخص کند، اما نمی‌تواند مسائل پیش افتاده را حل کند. بازار فارکس در پنج روز کاری هفته باز است. طمع نکنید. بسیاری از معامله گران فارکس فکر می‌کنند که حضور در بازار ضروری است. حضور در بازار در ساعات مشخص ضروری است، اما نباید معامله‌گر همیشه پشت سیستم باشد. علاوه بر این معامله‌گر باید بتواند احساسات خود را کنترل کند.
حرفه معامله‌گری با آشنایی مفاهیم اولیه اقتصادی، مالی و تکنیکال شروع می‌شود، اما بعد از یک مدت معامله‌گر به خود نگاه می‌کند و می‌بیند که در حال خواندن کتابی در رابطه با مدیریت استرس است. شاید تصور کنید که حرفه معامله‌گری به دلیل نوسانات و عدم قطعیتی که دارد، شخص را به استرس و اضطراب می‌اندازند. اما این طور نیست. حرفه معامله‌گری با یادگیری مسائل فنی شروع می‌شود و در نهایت خود شخص را تغییر می‌دهد! حرفه معامله‌گری ایراداتی مثل مشکل در تصمیم‌گیری را حل می‌کند و قدرت حل مسئله فرد را تقویت می‌کند. اگر وارد این بازار شدید، خود را برای تغییرات بزرگ آماده کنید.