در کار با الگوهای نموداری به این جزئیات دقت کنید!

یکشنبه ۲ آبان ۱۴۰۰ - ۹:۴۷

اکثر معامله گران به الگوهای نموداری اعتماد زیادی دارند. الگوهای نموداری می‌توانند سیگنال‌های قوی تولید کنند. در این مقاله نحوه رمزگشایی الگوهای نموداری توضیح داده شده تا بتوانید حرکت قیمت‌ها را به شیوه بهتری درک کنید. همه الگوهای نموداری سر و شانه، مثلث‌ها، کنج‌ها و… از سه جزء یکسان تشکیل شده‌اند. اگر نحوه خواندن این سه جزء را درک کرده باشید، می‌توانید تصمیمات معاملاتی بهتری بگیرید.

جز اول: اوج و کف‌های قیمتی را علامت‌گذاری کنید!

تجزیه و تحلیل اوج‌ها و کف‌های بازار یکی از اساسی‌ترین جزهای تحلیلی هر الگوی نموداری است. خود الگوهای نموداری نیز از اوج و کف قیمتی تشکیل می‌شوند. هم چنین تحلیل اوج و کف بازار، پایه و اساس نظریه داو را ایجاد می‌کند و این اصل توسط معامله گران در بازار آزمایش شده است.

آموزش فارکس اوج و کف قیمتی در الگوی نموداری
در ابتدای کار سعی کنید موقعیت اوج و کف های قیمتی را شناسایی کنید.

در روند صعودی، اوج‌های جدید بالاتر از اوج‌های قبلی تشکیل می‌شوند و کف‌های قیمتی جدید هم بالاتر از کف‌های قبلی خواهد بود. شکست اوج یا کف قبلی بازار اهمیت زیادی برای معامله گران دارد. شکست اوج یا کف می‌تواند نشانگر شروع یا ادامه یافتن یک روند باشد. مسلماً وقتی اوج بازار شکسته می‌شود، روند متمایل به صعودی است. زمانی که کف قیمتی قبلی بازار شکسته می‌شود هم روند بازار متمایل به نزولی خواهد بود.
وقتی‌که قیمت نمی‌تواند به بالاترین سطح قیمتی یا همان اوج برسد، این امر می‌تواند به عنوان یک هشدار اولیه برای تغییر قریب‌الوقوع روند باشد. یا زمانی که قیمت به سختی به بالاترین حد خود می‌رسد، می‌تواند نقطه چرخشی و تغییر تعادل بین خریداران و فروشندگان را نیز پیش‌بینی کند. تصویر زیر الگوی نموداری سر و شانه را نشان می‌دهد که از شانه سمت چپ تا سر، قیمت به سختی به سمت بالا حرکت کرده و می‌توان گفت که خریداران خیلی قوی نیستند. شانه راست، کاهش قدرت خریداران و افزایش قدرت فروشندگان در بازار را تائید می‌کند.
پس اگر می‌خواهید الگوی نموداری را شناسایی کنید، حتماً به نوسانات بازار در اطراف اوج یا کف قیمتی دقت کنید. الگوهای نموداری زمانی تشکیل می‌شوند که بازار نتواند از اوج یا کف قبلی خود عبور کند و یا در نزدیکی آن به نوسان ادامه می‌دهد. موقعیت اوج و کف‌های بازار هم نشانگر شکل ظاهری الگو خواهند بود. پس حتماً اگر به دنبال الگوهای نموداری هستید، موقعیت اوج و کف‌های بازار را شناسایی کنید.

آموزش فارکس الگوی سر و شانه
به نوسانات بازار در نزدیکی اوج قیمتی نمودار دقت کنید. نوسانات بازار در اطراف این اوج نشان می دهد که چه الگویی در حال شکل گیری است.

جز دوم: قدرت روند

قدرت یک روند توسط امواج صعودی و نزولی تعریف می‌شود. اکثر افرادی که نمودارهای قیمتی را تجزیه و تحلیل می‌کنند، فقط به اوج و کف‌های قیمتی تمرکز می‌کنند، اما بخش مهم این است که چه اتفاقی بین اوج‌ها و کف‌های بازار اتفاق می‌افتد؟
در تصویر زیر می‌بینید که اولین موج روند (اولین پیکان سیاه) بسیار سریع و طولانی بوده است. سرعت موج دوم کاهش یافته و طول موج کوتاه‌تر شده است. طول موج سوم نهایی بسیار کوتاه‌تر شده و قیمت به سختی بالاترین سطح قبلی را شکسته است. همچنین کندل های قیمتی با دنباله‌های بلند شکل گرفته‌اند که یکی دیگر از نشانه‌های خستگی بازار و تضعیف روند فعلی است. با کنار هم گذاشتن همه سرنخ‌ها، می‌توان با درک مفاهیم طول و شیب موج روند، بازگشت بازار را پیش‌بینی کرد.

آموزش فارکس قدرت روند
اندازه رالی های صعودی و نزولی و همچنین بلندی دنباله های کندل می توانند قدرت روند را به تصویر بکشند.

جز سوم: پولبک ها

هنگامی‌که مشخص کردید قیمت در یک روند نزولی یا صعودی قرار دارد، پولبک های موجود در آن روند می‌توانند اطلاعات ارزشمندی در مورد اتفاقات بعدی ارائه دهند. تصویر زیر یک روند صعودی را نشان می‌دهد که در این روند پولبک ها و نوسانات زیادی دیده می‌شود. بااین‌حال درست قبل از اینکه روند بازار به نزولی تغییر کند، اصلاح نهایی از نظر اندازه و مدت زمان بسیار بزرگ‌تر بوده که نشان دهنده تغییر تعادل بین خریداران و فروشندگان است.
در حالی که یک اصلاح کوتاه و کم‌عمق به این معناست که روند فعلی هنوز دست نخورده مانده و به طور کامل از بین نرفته است. هنگامی‌که پولبک ها بزرگ‌تر می‌شوند، می‌توانند تغییر روند قوی را پیش‌بینی کنند، زیرا این وضعیت نشانگر تغییر آرام تعادل در بین قدرت خریداران و فروشندگان است.

آموزش فارکس پولبک
هر چه عمق پولبک های بازار بیشتر باشد، به معنی تغییر روند قدرت صعودی در آینده نزدیک خواهد بود. از این پدیده می توانید در پیش بینی شکست الگو های نموداری هم استفاده کنید.